Czym się różnią bufka, popcorn i pompon, czyli pierwsze zderzenie ze ściegami wypukłymi


Chciałam zrobić zimową czapeczkę-owieczkę dla dziewczynki (jak wyszła można zobaczyć tutaj). Już nie raz zdarzyło mi się robić owieczkowe maskotki, znałam więc bobble stitch i ogólną zasadę robienia ściegów wypukłych. Robiąc reaserch i przygotowując się do pracy znalazłam najpierw rewelacyjne zestawienie uświadamiające mi, że zawsze myliłam bobble stitch z popcorn stitch i myślałam w ogóle, że to jedno i to samo. Przy okazji dowiedziałam się, że do kompletu jest jeszcze puff stitch.;) I poznałam w końcu polskie nazwy owych piękności: pompon, popcorn i bufka.

Następnie odkryłam, że ściegów wypukłych jest taka ilość i różnorodność, że starczy mi na dłuuugo. Żeby się nie załamywać ogromem pracy i nauki jaki mnie czeka, skupiłam się na razie tylko na trzech powyższych.


Czym się różnią?


POPKORN (ang. popcorn stitch) popcorn to tak naprawdę grupa skończonych słupków (np. pięciu) przerobionych w tym samym oczku, które są następnie złączone górą w jedną całość tworzącą właśnie bąbelek popkorna. (Jak zrobić popkorn? - ściegownik)

Piękny popkorn

POMPON (ang. bobble stitch) jest rodzajem pęczka, robionego z kilku niekompletnych figur np. słupków, które wszystkie nabrane na szydełko, są następnie ukończone pojedynczym przeciągnięciem włóczki, przez wszystkie nabrane oczka.

Pan pompon

BUFKA (ang. puff stitch) – aby utworzyć bufkę nawijamy nić na szydełko, wbijamy je w odpowiednie miejsce i przeciągamy, a następnie znów nawijamy, wbijamy i przeciągamy i tak do uzyskania odpowiedniej (określonej w schemacie) szerokości bufki (np. 5 nawinięć), a następnie przeciągamy włóczkę przez wszystkie nawinięte oczka formując bufkę. Więc w sumie w ogóle nie mówimy tu o żadnych słupkach czy półsłupkach;) (Jak zrobić bufkę? - ściegownik)

Bufka

Robiony z tej samej włóczki i z takiej samej ilości figur (wszędzie 5 słupków, w przypadku bufki 5 nawinięć) popkorn będzie najbardziej okrągły i wypukły. Za to ze względów praktycznych pompon robi się najszybciej, bo nie trzeba wyciągać szydełka z robótki i wbijać w inne miejsce, a włóczkę przeciąga się przez nabrane oczka łatwiej niż w przypadku bufki.

Aby przetestować teorię zrobiłam własne próbki powyższych ściegów.;)

Testujemy teorię...dopiero na przykładzie widać wyraźnie różnicę

A tak wogóle to Sherlock chciał powiedzieć, że on też w tym maczał łapy...i niech sobie pani nie przypisuje wszystkich zasług ;p

Do czapeczki-owieczki zdecydowałam się zastosować popkorn, bo tych wypukłości przy tak grubej włóczce nie było tak dużo. Natomiast w robionej wcześniej lalce owieczce popkorny nieźle dał mi popalić (na cieńszej włóczce widać dużo większą różnicę w wypukłości pomiędzy powyższymi rodzajami splotów niż na grubej i popkorn najlepiej się prezentował, ale był taki drobny i tyle było tego przekładania szydełka ;p ). 

Z bufki wyszedł mi za to niedawno śliczny serduszkowy wzór, któy użyłam do pięknych zimowych mitenek, o których już niebawem napiszę. 

A pompony ciągle czekają na użycie w praktyce. ;p


Krafciara