Czapka zimowa idealna, czyli schemat na slouchy beanie


Chciałam stworzyć miejsce, w którym dokumentowałabym moje najważniejsze prace szydełkowe oraz tworzyła swoje notatki z nauk szydełkowych. Jak na razie zdarza mi się wracać do niektórych projektów np. czapek, a niestety po skończeniu szydełkowania nigdzie nie zapisuję, skąd biorę pomysły, inspiracje i wzory, i potem muszę wszystkiego szukać od nowa, co nie zawsze się udaje. Zacznę od czegoś prostego. Tylko słupki, półsłupki i półsłupki z narzutem - moja ukochana zimowa czapa.

Do projektu użyłam włóczki Maddison ZOE w ślicznym liliowym kolorze (1,5 motka czyli ok. 150 m), szydełka nr 9 (do ściągacza) i nr 10 (do reszty czapki).

Uwielbiam czapki typu slouchy beanie, które mają ślicznie wydłużony tył.
Długi tył - smerfastycznie! ;)

Do wykonania tej skorzystałam z darmowego wzoru ze strony: http://www.mooglyblog.com/all-grown-up-striped-slouch-hat/. Wzór jest po angielsku, ale napisany bardzo prosto i czytelnie. Ponadto zawiera bardzo przydatne wskazówki (jest nawet filmik: http://www.mooglyblog.com/crochet-ribbing-brims-and-cuffs/) jak wykonać ściągacz, który składa się z półsłupków z narzutem przerabianych pod dolnym oczkiem. 

Wzór przystosowałam do swoich potrzeb i gustów. Czapkę chciałam mieć jednokolorową, wiec nie zmieniałam kolorów i wszystkie okrążenia przerabiałam na płasko, a nie pod tylnym oczkiem. Ponadto do mojej szerokości włóczki trzeba było zmniejszyć nieco ilość słupków w okrążeniach oraz w ogóle wykonać mniej okrążeń.;)

Poniżej zapiski dotyczące mojego dzieła.



Szydełko nr 10.

Zacznij od magic circle.

R1. 12 słupków

R2. 3 oczka łańcuszka (licz jako pierwszy słupek), *2 słupki w słupek*x 11, 1 słupek w ostatni słupek, połącz oczkiem ścisłym z 3cim oczkiem łańcuszka z początku okrążenia (razem: 24 słupki)

Uwagi: każde okrążenie zaczynam od 3 oczek łańcuszka, które liczę jako pierwszy słupek, każde okrążenie zamykam oczkiem ścisłym w trzecie oczko łańcuszka z początku okrążenia, w nawiasach podaję kontrolną ilość słupków w okrążeniu

R3. 3 oczka łańcuszka, *1 słupek w słupek, 2 słupki w ten sam słupek* x 11, *słupek w słupek*x2, oczko ścisłe (36 słupków)

R4. 3 oczka łańcuszka, *5 słupków w kolejne słupki, 2 słupki w ten sam słupek* x 5, 6 słupków w kolejne słupki, oczko ścisłe (42 słupki)

R5-R13. 3 oczka łańcuszka , słupek w każdy słupek (42 słupki)

R14. 1 oczko łańcuszka, półsłupek w każdy słupek (42 półsłupki)


ŚCIĄGACZ

Szydełko nr 9.

Pracujemy w rzędach. Warto podejrzeć sposób w wymienionym już wyżej filmiku (http://www.mooglyblog.com/crochet-ribbing-brims-and-cuffs/ ). Na filmiku do tworzenia ściągacza używane są półsłupki zamiast półsłupków z narzutem, ale zasada jest ta sama. Ważne jest miejsce połączenia brzegu z czapką (2 półsłupki przerobione razem), u mnie nazwane z angielskiego sc2tog, a na filmiku „securing stitch”.

R1. 6 ocz. łańcuszka, półsłupek z narzutem w drugie oczko od szydełka, 4 półsłupki z narzutem w kolejne 4 oczka łańcuszka (razem: 5 półsłupków z narzutem)

Aby połączyć mocno ściągacz z resztą czapki i mieć ładne oddzielenie jak na zdjęciu zrób sc2tog wokół 2 kolejnych oczek słupków (a nie półsłupków!) z przedostatniego (!) rzędu czapki. Jeżeli to zbyt skomplikowane zrób dokładnie tak jak pokazuje filmik też będzie ładnie.;) Obróć pracę. 

R2. 5 półsłupków z narzutem w dolne oczka półsłupków z poprzedniego rzędu, 1 oczko łańcuszka, obróć

R3. 5 półsłupków z narzutem w dolne oczka półsłupków z poprzedniego rzędu, umocuj sc2tog (ale nie w pierwszy wolny słupek tylko pomiń jeden), obróć

R4. 5 półsłupków z narzutem w dolne oczka półsłupków z poprzedniego rzędu, 1 oczko łańcuszka., obróć 

R5: 5 półsłupków z narzutem w dolne oczka półsłupków z poprzedniego rzędu, umocuj sc2tog (w najbliższe oczka), obróć

R6-R28 powtórz rzędy R2-R5 7 razy. 

R29 powtórz rząd R2

POŁĄCZYĆ BRZEG – ja do połączenia użyłam półsłupków (przerabianych przez oczka obu krańców, tak by je złączyć razem), ale można wybrać dowolny sposób łączenia szydełkowych elementów. 


Teraz tylko uciąć i wciągnąć nitki i skończone.;)


Jesienny nastrój, powiało chłodem i melancholią
4 twarze niewiasty;p Tak czapeczka prezentuje się od frontu

Krafciara